Słowo mockup po angielsku oznacza makietę, stąd też jest to nic innego jak trójwymiarowa wizualizacja lub odpowiednio wyretuszowane zdjęcie, które nadaje się do dalszego nałożenia na odpowiednie grafiki. Mogą to być na przykład banery reklamowe, opakowania pudełek czy katalogi – twórcze możliwości ogranicza jedynie wyobraźnia. Do każdego elementu reklamowego możemy stworzyć mockup, który pozwoli nam zwizualizować końcowy wygląd naszego produktu. Jest to o tyle istotne, że dzięki temu jesteśmy w stanie przekazać klientowi efekt naszej pracy, a także niejednokrotnie zachęcić go do skorzystania z usług prywatnych lub firmowych.
Prawda stara jak świat jest taka, że klienci kupują oczami i nasz produkt musi być przede wszystkim atrakcyjny wizualnie oraz być wystarczająco dobrze zbudowany, tak aby finalnie zachęcił potencjalnego nabywcę do zakupu.
Firmie, która nie korzysta z mockupów, będzie o wiele trudniej sprzedać produkt końcowy, jeśli ten przedmiot nie posiada dokładnej trójwymiarowej wizualizacji.
Mockup to także wyrażenie używane w kontekście tworzenia stron internetowych i oznacza najczęściej stworzenie odpowiedniego prototypu danej aplikacji albo layoutu.
Przygotowanie samego projektu często rozpoczyna się od stworzenia prototypu niskiego stopnia szczegółowości, który ukazuje przede wszystkim ułożenie poszczególnych elementów na stronie oraz wszystkie przejścia między widokami. Na podstawie początkowych makiet niskiego stopnia szczegółowości tworzone są dokładne prototypy o wysokim stopniu szczegółowości, który pokazuje w głównej mierze finalną wersję danego serwisu internetowego, a także służy programistom do stworzenia warstwy końcowej danej aplikacji. Finalna wersja powinna zawierać także wszystkie podstawowe animacje oraz wszystkie przejścia między ekranami danej strony internetowej na wszystkich możliwych urządzeniach, każdego typu. Stworzenie mockupu i szczegółowej specyfikacji zlecenia, to bardzo często pierwsze czynności jakie wykonujemy w projekcie branży technologii informacyjnej.
Dla kogo są mockupy?
Odpowiadając na powyższe pytanie można jasno stwierdzić, że jest to forma dla każdego zainteresowanego – zarówno w przestrzeni strony internetowej, jak również grafiki komputerowej, tak dla klientów prywatnych, jak i dla podmiotów o charakterze biznesowym.
Jak tworzyć mockupy?
Można je bardzo łatwo stworzyć kilkoma klinknięciami w wyszukiwarce internetowej. Wystarczy wpsać tekst w Google i wybrać stronę, która najbardziej do nas będzie przemawiać. Jedną z takich platform jest na przykład strona Placeit. To najpopularniejszy serwis, w którym mamy możliwość utworzenia własnej wizualizacji jedynie przy użyciu zwykłej przeglądarki internetowej, np. Google Chrome czy Microsoft Edge (dawniej Internet Explorer). Do wyboru jest prawie tysiąc pięćset różnorakich grafik, a nawet filmy video. Darmowe funkcje są jednak mocno ograniczone, a za pełną wersję programu należy zapłacić nawet kilka dolarów.
Pomocny może okazać się także portal Dunnk, gdzie można tworzyć równie przydatne mockupy, które później możemy pokazywać na wielu urządzeniach takich jak telefony czy tablety.
Oprócz tego równie przydatnym serwisem internetowym jest Smartmockups – to bardzo dobrze zrobiony serwis, umożliwiający tworzenie wizualizacji najwyższej jakości. Sama strona jest bardzo intuicyjna, a wybór grafiki dobrej jakości jest naprawdę szeroki, dlatego też każdy bez najmniejszych problemów powinien znaleźć coś dla siebie. Generalnie trudno jest znaleźć wady, może oprócz tego, że strona działa w języku angielskim i do sprawnego korzystania z niej wymagana jest bardzo dobra znajomość tego języka.