Jeżeli kiedykolwiek chcieliście stworzyć stronę internetową, na pewno spotkaliście się z totalnym rozstrzałem cenowym. Koszt stworzenia prostej strony firmowej waha się w granicach od 300 do 1800 złotych. Skąd zatem taka rozbieżność w cenie? Ile powinna kosztować strona internetowa? I która z firm próbuje nas oszukać? Czy ta, która oferuje stronę internetową za 300 złotych, czy ta za 1800 zł? Odpowiedź na to pytanie jest złożona, ale postaram się na nią odpowiedzieć w poniższym artykule.
Fachowiec, fachowcowi nie równy
Odejdźmy na chwilę od stron internetowych i skupmy się na czymś bardziej przyziemnym. Jeżeli kiedykolwiek robiliście remont w mieszkaniu, zapewne wiecie że ceny usług remontowych, są również bardzo zróżnicowane – podobnie jak przy stronach internetowych. Możemy wziąć fachowca, który za 100 złotych pomaluje nam pokój (a przy okazji okna, parapety i parkiet), albo fachowca który za te samą usługę weźmie 600 zł, ale efekt będzie tak powalający, że polecisz go każdemu swojemu znajomemu.
Bardzo podobnie jest w przypadku stron internetowych…
Co wpływa na cenę wykonania strony internetowej
Każda strona internetowa, ma pewne stałe elementy są to:
- motyw strony internetowej – osoby robiące strony po minimalnych stawkach, korzystają albo z darmowych motywów albo z pirackich motywów wersji premium. Darmowe motywy mają ten minus, że rzadko są aktualizowane i w przypadku pojawienia się błędów, raczej nie znajdziemy supportu, który pomoże nam rozwiązać problem. Z kolei korzystanie z pirackich motywów – oprócz łamania prawa – niesie ze sobą także ryzyko zawirusowania strony. Być może brzmi to strasznie, ale niestety taka jest prawda. W swojej karierze spotkałem się z dużą firmą z branży „premium”, która przez 2 lata działa na pirackim motywie do WordPressa i co gorsze, dowiedziała się o tym od konkurencji w bardzo nieprzyjemnym liście.
- Zdjęcia na stronę internetową – drugim stałym kosztem są zdjęcia i grafiki wykorzystywane na stronie internetowej. W bardzo dużym stopniu to one wpływają na to jak wygląda i prezentuje się strona. W przypadku osób robiących stronę po minimalnych stawkach korzystają one z bezpłatnych banków zdjęć – co jest ok, oprócz tego, że zazwyczaj są to zdjęcia niskiej jakości, lub po prostu biorą zdjęcia z internetu nie dbając o żadne prawa autorskie.
- Koszt wtyczek na stronę – jest to trzeci stały koszt. Osoba robiąca stronę za 300 złotych, nie ma budżetu, aby kupić wtyczkę za 100, 200 czy 500 zł, dlatego korzysta z darmowych wtyczek zupełnie nie przejmując się kompatybilnością kodu czy jej bezpieczeństwem. Alternatywnie używa pirackich wersji wtyczek premium.
- Czas potrzebny na wykonanie strony – jest to ostatni, ale chyba najbardziej drogi składnik. Przygotowanie prostej strony, wybór odpowiednich zdjęć, oraz sprawdzenie jej responsywności zajmuje około 10 godzin.
Ile powinna kosztować strona internetowa
Mam nadzieję, że powyższe argumenty przekonały Was – przynajmniej trochę – że nie warto kupować najtańszych stron internetowych. Jeżeli jednak się wahacie, to zobaczcie w takim razie, dlaczego warto kupować droższe strony internetowej. Opowiem Wam to na swoim przykładzie.
Etap I – rozmowa
Wykonanie każdej strony internetowej, zaczynam od rozmowy z Klientem na temat jego oczekiwań wobec strony. Jednak, nie tylko słucham Klienta, ale także z nim rozmawiam. Omawiamy jego pomysły i weryfikujemy to z rozwiązaniami jakie stosuje konkurencja. Sprawdzamy jak wpłyną one na SEO lub UX. Tak szczegółowe omówienie tematu jest niezbędne, ponieważ Klienci często nie zdają sobie sprawy jak istotna jest strona internetowa.
A przecież sami, gdy szukamy czegoś w internecie i oglądamy strony konkretnych firm, to sugerujemy się tym jak strona wygląda i czy w ogóle można jej używać. Uważam, że jest pełno firm, które tracą mnóstwo Klientów, tylko dlatego że mają stronę „byleby by była”. To tak samo, jakby otworzyć sklep w najgorszej dzielnicy i zastawić wejście paletami mówiąc „jakoś to będzie”. Jeżeli nie wierzysz, jak bardzo istotny jest wygląd strony to opowiem Ci jeden autentyczny przypadek. Miałem Klienta (mam go nawet do tej pory), który posiadał sklep internetowy generujący sprzedaż rzędu 5-6 tysięcy miesięcznie. Pomimo oporów, zrobiliśmy totalne przemeblowanie strony – inna kolorystyka, czcionka, inne ustawienie elementów na stronie Efekt? Sprzedaż urosła do 30 000 złotych miesięcznie.
Etap II – projekt strony
Gdy mamy już złapaną koncepcję, tworzę pierwszy projekt strony, skupiając się na ogóle, by następnie przechodzić do konkretnych szczegółów. W ten sposób tworzę stronę dokładnie taką jaką chce Klient. Jest to dla mnie niezmiernie ważne, ponieważ zazwyczaj pracuje z przedsiębiorcami, którzy poświecili sporą część swojego życia tej firmie i bardzo się z nią utożsamiają.
Etap III – testowanie strony oraz dodanie analityki
Gdy mamy już ukończoną stronę, to testuje ją na urządzeniach mobilnych, sprawdzam czy wszystko działa tak jak powinno oraz dodaje do strony analitykę oraz tworzę konkretne cele, bazując na wymaganiach Klienta. Dzięki temu, Klient z łatwością może śledzić ile osób zapoznało się z jego ofertą, ile kliknęło w numer telefonu itp.
Etap IV – szkolenie lub dalsza współpraca
W ostatnim, czwartym etapie, albo uczę Klienta lub jego pracowników jak samodzielnie obsługiwać stronę albo przedłużamy naszą współpracę poszerzając ją o opiekę nad stroną oraz pozycjonowanie.
Czy warto kupować tanie strony internetowe?
Według mnie nie. Jeżeli pomyślisz o swojej stronie jak o pracowniku, który pracuje 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu to wtedy Tobie samemu będzie zależało, aby ta strona była jak najlepsza i po prostu zarabiała dla Ciebie pieniądze. Zatem ile powinna kosztować strona internetowa? Według mnie prosta strona firmowa powinna kosztować od 1200 – 1800 zł netto, bardziej rozbudowana do 2500 zł netto, a ceny sklepu internetowego powinny zaczynać się od 2500 zł netto w górę.