Pozyskiwanie linków ma ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania strony internetowej. Linkowanie polega przede wszystkim na umieszczaniu linków kierujących do danej witryny na innych stronach. Ma to ogromny wpływ na liczbę nowych odbiorców, do których uda się dotrzeć tym sposobem. To z kolei przekłada się na zwiększenie zysków. Pozyskiwanie linków pozwala także na zdobycie zdecydowanie lepszej pozycji pośród innych witryn o podobnej tematyce w wynikach wyszukiwania w Google. Ogromny wpływ na to ma fakt, czy dany link oznaczony jest atrybutem „dofollow” czy „nofollow„. Różnice między nimi są znaczące i zdecydowanie warto jest je poznać zanim zaczniemy swoją przygodę z pozycjonowaniem stron. Niektóre bowiem linki umieszczane na zewnętrznych serwisach mogą negatywnie wpłynąć na widoczność naszej strony w Internecie.

Czym są linki z atrybutem „dofollow”?

Tego rodzaju linki są podstawową linkowania podczas pozycjonowania strony. Z ich pomocą użytkownik może w szybki sposób przenieść się na konkretną witrynę. Dla algorytmów wyszukiwarek są one także sygnałem świadczącym o wartości adresu docelowego. Powodują więc przeniesienie części wartości strony ,na której się znalazł na tę, na którą kierowany jest użytkownik. Jeśli jest to portal, który posiada dużą liczbę odwiedzin tym lepiej dla naszej witryny, ponieważ roboty wyszukiwarek uznają adres, na który kieruje link za równie wartościowy. To z kolei pozwala na zdobycie wyższej pozycji w wyszukiwarce.

Linki „nofollow”- czym są?

Umieszczone na zewnętrznych serwisach linki z atrybutem „nofollow” do 20 marca 2020 roku stanowiły informację dla robotów wyszukiwarek, aby nie przekazywały wartości strony linkiem i całkowicie je ignorowały. Po wprowadzeniu aktualizacji przez Google algorytmy mają podążać za tego rodzaju linkami do strony docelowej, a zawarty w nich atrybut ma stanowić jedynie sugestię, a nie polecenie. Linki „nofollow” przydatne są w procesie pozycjonowania przede wszystkim w przypadku zamieszczania wpisów na stronach, które mogą negatywnie wpłynąć na ostateczną pozycję, a także przy wpisach na różnego rodzaju forach oraz księgach gości. Trzeba mieć na uwadze to, że wbrew panującej powszechnie opinii wpływają one na proces pozycjonowania, ale oczywiście w zdecydowanie mniejszym stopniu niż ma to miejsce w przypadku linków „dofollow„. Dodatkowo w przypadku istnienia sporej ilości odnośników prowadzących do konkretnej strony pewna ich ilość oznaczona atrybutem „nofollow” wpływa na zmniejszenie ryzyka, że zostanie ona niesłusznie uznana przez roboty wyszukiwarek jako sztucznie promowana, co z kolei mogłoby obniżyć pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak rozróżnić linki „dofollow” od „nofollow”?

Przyglądając się obu linkom na pierwszy rzut oka wydają się one identyczne. Aby dostrzec różnice, jakie występują między nimi konieczne jest dokładne przeanalizowanie ich kodu HTML. Dotyczą one przede wszystkim atrybutu rel=dofollow lub rel=nofollow, który zawarty jest w kodzie linku. Pozostałe ich elementy są identyczne. Jeśli dany link nie zawiera w ogóle atrybutu rel wyszukiwarki traktują go w taki sposób, jak robią to w przypadku oznaczenia „dofollow„.

Warto pamiętać o tym, że podczas procesu pozycjonowania strony konieczne jest stosowanie również linków wewnętrznych. W ich przypadku również stosuje się linki „dofollow” oraz „nofollow„. Ma to ogromne znacznie przede wszystkim dla komfortu poruszania się po witrynie. Klienci odwiedzający stronę mogą w przejrzysty sposób zapoznać się z dostępnymi informacjami oraz dokonać zakupów. Linkowanie wewnętrzne wpływa również na pozycję strony w wyszukiwarkach. Roboty podążają bowiem za linkami, również przekazują część wartości podstrony z linkiem podstronie, na którą on prowadzi.

W jakich przypadkach warto zdecydować się na wewnętrzne linki „nofollow”?

Dla robotów wyszukiwarek duże znaczenie ma strona główna witryny, dlatego warto włożyć w jej przygotowanie i optymalizację najwięcej pracy. Warto także zadbać o to, aby jej moc podzielona była między linki wewnętrze. Atrybuty „nofollow” powinno się zastosować w przypadku linków, które kierują do mniej istotnych podstron. Do tej grupy zaliczyć można przede wszystkim te, które przekierowują do logowania lub rejestracji na stronie, do regulaminu i polityki prywatności, koszyka lub podstrony z formularzem kontaktowym. Dzięki temu zabiegowi cała moc zostanie przekazana linkom, które kierują do najważniejszych podstron. Może to być np. blog, na który znajdują się wartościowe dla klientów informacje, strony informujące o zakresie oferowanych usług lub produktów, które zawierają bardzo istotne z punktu widzenia procesu pozycjonowania słowa kluczowe. Wszystkie te działania z pewnością pozytywnie wpłyną na widoczność witryny w Google. Linki „nofollow” można także śmiało stosować w przypadku, gdy chcemy skutecznie zablokować indeksowanie którejkolwiek ze stron na naszej witrynie.

Zarówno linki „dofollow” jak i „nofollow” odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu stron internetowych, chociaż pierwsze z nich mają zdecydowanie większą moc. Linki „nofollow” odpowiadają przede wszystkim za naturalny wygląd witryny.