Słowa kluczowe, na które widoczna jest Twoja strona internetowa są wyjątkowo ważne. To w końcu od nich zależy czy potencjalny klient znajdzie Twoją stronę w wyszukiwarce Google. Dlatego w tym wpisie, chciałem omówić dokładniej rodzaje fraz kluczowych. Bardzo często zdarza się, że osoba, która chce zlecić nam pozycjonowanie strony internetowej, ma już wybrane jakieś frazy kluczowe jednak z uwagi na wysoką konkurencyjność, szukamy innych fraz, które szybciej i taniej pozwolą wypozycjonować stronę internetową. Ale zacznijmy od początku.
Generyczne słowa kluczowe
Kiedy zastanowisz się nad sposobem, w jaki wyszukujesz informacje w Google, odkryjesz pewną prostą zależność. Pierwsze wpisywane słowo to najczęściej jakaś nazwa, ogólne określenie przedmiotu lub czynności. Na przykład: Grecja, naprawa auta, wino. To właśnie generyczne słowa kluczowe – najczęściej pojedyncze wyrazy, które mają bardzo szerokie znaczenie. Takie określenie jest na tyle ogólne, że nie jesteśmy w stanie określić, jakie intencje miała osoba szukająca.
Weźmy na przykład słowo “Grecja” – co miał na myśli internauta?
- blogi opisujące przyrodę, ciekawe miejsca, zwyczaje i potrawy
- dane demograficzne państwa, stolicę, liczbę ludności
- aktualne wydarzenia w tym kraju
- wycieczki last minute do tego kraju
Generyczne słowa kluczowe mają bardzo wysoką średnią liczbę wyszukiwań i są bardzo konkurencyjne. Oznacza to, że np. na frazę “pozycjonowanie stron” będzie bardzo trudno wypozycjonować serwis.
Jeśli chcesz walczyć o TOP10 w Googlach na taką właśnie frazę, musisz wiedzieć, że mają one bardzo niską konwersję. To znaczy duży ruch w serwisie nie przełoży się na satysfakcjonujący wynik procentowy w osiągnięciu Twojego celu. Dlatego frazy generyczne nie są łakomym kąskiem dla doświadczonych pozycjonerów.
Frazy z długim ogonem
Wracając do tej prostej zależności, którą możesz zauważyć sam wyszukując w Google: im bardziej zagłębiamy się w dany temat, tym więcej słów dodajemy do frazy kluczowej. Tak właśnie powstaje fraza z długim ogonem. Oprócz najważniejszego wyrazu ogólnego, zawiera szereg określeń, mniej lub bardziej ważnych dla internauty. Tak powstaje długi ogon (long-tail keywords).
Przykłady long-tail keywords
- Egipt wycieczka all-in-one sierpień
- Egipt wybory wyniki
- Wiertarka akumulatorowa Bosch 20V 42Nm
- Laptop Lenovo 13″
- Pozycjonowanie stron internetowych Mysłowice tanio
Takie długie frazy mają dość niską liczbę wyszukań, ale takich zestawów na dany temat może być dużo. Nawet zamiana kolejności słów, albo zmiana jednego z nich na inne, przyciągnie kolejne inne osoby. Jeśli umiejętnie rozłożysz treści na stronach zawierających frazy długiego ogona, osiągniesz bardziej wartościowy ruch niż w przypadku fraz generycznych. Google jest w stanie lepiej dopasować wyniki wyszukiwania do takiego zapytania. Stąd na stronę z ofertą wycieczki do Egiptu, nie trafi raczej, osoba śledząca tylko wyniki wyborów w tym kraju.
Frazy brandowe
Kolejnym charakterystycznym rodzajem fraz kluczowych są frazy brandowe. Jeżeli kiedyś użyłeś w okienku wyszukiwarki słowa, które jest marką, to właśnie wprowadziłeś frazę brandową. Generują one bardzo wartościowy ruch, który na dodatek świetnie konwertuje. Przecież wpisując “narzędzia bosch”, doskonale wiesz jakiej jakości szukasz. Stąd tylko krok do osiągnięcia celu.
Powody z jakich internauci wpisują frazy brandowe:
- kupili już kiedyś produkt danej firmy i chcą dokonać kolejnego zakupu;
- chcą znaleźć stronę www, ponieważ ktoś im polecił tę markę;
- zrobili przegląd produktów w internecie, wybrali najlepsze marki i chcą się im przyjrzeć;
- zobaczyli lub usłyszeli o tej marce w innych mediach: prasie, telewizji radiu, i chcą zobaczyć szczegółową ofertę.
Strony Twojej witryny, powinny wyświetlać się na frazy brandowe jak najwyżej. W przeciwnym razie konkurencyjne firmy i strony afiliacyjne zabiorą ten ruch. Oczywiście posiadacz marki, firma, która jest właścicielem brandu, najłatwiej osiągnie wysoki wynik w wyszukiwarce. Należy też pamiętać, że pozycjonowanie się na popularne frazy brandowe nie zawsze ma sens, jednak zawsze warto pozycjonować się na swój własny brand czy nazwę firmy. Zdarzają się przypadki, że w Polsce jest wiele firm o podobnej specjalizacji i nazwie. Będąc wysoko w wynikach wyszukiwania na taką frazę, możemy przejąć część ruchu konkurencji.
Frazy produktowe
Szukając konkretnej marki i modelu produktu wpisujemy w wyszukiwarce ciąg kilku wyrazów. Jest to więc zarówno fraza długiego ogona, jak też fraza brandowa. Analizując działania użytkownika wyszukiwarki możemy powiedzieć, że niewiele dzieli go już od zakupu. Wybrał już konkretny model produktu. Taka fraza produktowa świetnie konwertuje. Na tym etapie bardzo wiele zależy od wygodnej, intuicyjnej obsługi strony. Także treść musi podkreślać zalety produktu.
Przykładowe frazy produktowe to:
- Samsung Galaxy S21 cena
- Wiertarko-mieszarka MacAllister 1050 W
- Xiaomi Mi True Wireless Earphones 2 Basic
Stosując frazy produktowe walczysz ze swoimi bezpośrednimi konkurentami, tymi, którzy posiadają taki sam produkt jak Ty.
Frazy lokalne
Frazy lokalne składają się z określenia usługi lub produktu oraz nazwy miejscowości, regionu lub dzielnicy. Dzięki takim frazom możemy pozycjonować firmy, które działają na konkretnym obszarze – danej ulicy, dzielnicy, mieście lub regionie. Frazy lokalne są bardzo pomocne przy szukaniu fachowców, biznesów z danej branży w naszej okolicy.
Dzięki frazom lokalnym możesz rozwinąć swój mały biznes.
Przykłady takich lokalnych fraz kluczowych to na przykład:
- hydraulik Poznań Malta
- naprawa siodeł Bydgoszcz
- nagłośnienie imprez Mielno-Unieście
- strony internetowe Katowice
Konwersja fraz lokalnych jest niższa, ale porównywalna z frazami produktowymi.
Frazy informacyjne
Nie tylko ruch z fraz o wysokiej konwersji powinien być w kręgu Twoich zainteresowań. Warto wykorzystać także coś co ugruntuje pozycję twojego serwisu poprzez bogate treści informacyjne.
Wykorzystaj frazy informacyjne jako tytuły artykułów poradnikowych
- jak przygotować wino z porzeczek
- jaki zegarek do ślubu
- jak znaleźć najlepszego psa
Dobre i długofalowe pozycjonowanie serwisu usługowego, czy sklepu nie obejdzie się, bez bloga firmowego. Właśnie na blogu można wykorzystać ruch pochodzący z fraz informacyjnych. Nie mają one dużego potencjału sprzedażowego, ale stosunkowo łatwo umożliwiają pozycjonowanie serwisu.