Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce jest niezwykle istotne, by mogła ona odnieść sukces. Każdy z nas za pewne zdaje sobie sprawę z tego, że na SEO wpływ ma wiele czynników, a jednym z ważniejszych elementów jest profil linków, które prowadzą do witryny. Do 2013 roku, kiedy to został zaktualizowany algorytm Google, to właśnie anchor, był najsilniejszym narzędziem, wykorzystywanym podczas profesjonalnego pozycjonowania strony. Czym więc jest anchor i jakie ma on obecnie znaczenie dla SEO?
Czym jest anchor?
W wolnym tłumaczeniu, samo słowo anchor oznacza “zakotwiczony”. Innymi słowy jest to tekst, znajdujący się w widocznym miejscu odnośnika. Można więc śmiało nazwać anchor klikalną treścią, stanowiącą część hiperłącza. Jest on więc dodatkowym i zakotwiczonym elementem linku. Warto zdawać sobie sprawę, że istnieje wiele typów anchora (więcej pisaliśmy o tym w tekście rodzaje fraz kluczowych), jednak każdy z nich ma takie samo przeznaczenie – zmiana formy “nagiego odnośnika” na o wiele bardziej przyjazną dla użytkownika i wyszukiwarki Google. Anchor jest również ogromnym ułatwieniem, dla wspomnianych już użytkowników, ale również dla samej wyszukiwarki. W obu tych przypadkach, można dzięki niemu szybciej i łatwiej zrozumieć, gdzie skieruje nas zamieszczony na stronie odnośnik. Anchory są więc elementem kluczowym w tak zwanym linkowaniu wewnętrznym – czyli linkach kierujących na inną podstronę jednak w obrębie tej samej domeny, a także w linkowaniu zewnętrznym – czyli linkach, które kierują do innej domeny.
Jakie są rodzaje anchorów?
Wspomniane już zostało, że mamy wiele rodzajów anchorów. Są one niezwykle istotnym narzędziem, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony internetowej, a także częścią samego tagu HTML. Mimo że po aktualizacji algorytmu, nie jest on już tak potężną częścią w witrynie, wciąż spełnia kluczową rolę w jej pozycjonowaniu. Jakie 5 typów, najpopularniejszych anchorów możemy więc wyróżnić?
Anchor brandowy
Jest to przykład anchora, który wykorzystuje nazwę firmy lub nazwę osobistej marki. Oznacza to, że nie jest on ściśle związany ze słowem kluczowym, pod które chcemy wypozycjonować się w wyszukiwarce. Jest to najbezpieczniejszy rodzaj anchora, który buduje wartość marki w sieci.
Anchor generyczny
To typ anchora, który zupełnie nie nawiązuje do treści strony na którą kieruje, jednak odnosi się do treści go poprzedzającej. Jest to niezwykle popularny typ anchorów i zwykle stosuje się go jako call-to-action – czyli swoiste wezwanie do działania.
Anchor nagi
Anchor nagi nie posiada zakotwiczenia tekstu. W praktyce oznacza to więc, że wyświetla się dla użytkowników i wyszukiwarek jako surowy, niczym nie obudowany link. Ze względu na ich wygląd, są one coraz rzadziej wykorzystywane, zaś dalej cieszą się uznaniem w marketingu szeptanym.
Anchor dokładnie dopasowany
Ten typ anchora jest słowem kluczowym, na podstawie którego pozycjonuje się stronę. Jest to kwintesencja każdych działań SEO, gdyż kieruje on wyszukiwarkę Google, na dane słowo kluczowe. Przykładem takiego linka może być na przykład “Pozycjonowanie stron internetowych w Mysłowicach”
Anchor częściowo dopasowany
To wersja anchora niezwykle zbliżona do anchoru dopasowanego. Niemniej jednak ten anchor dotyczy jedynie części głównego słowa kluczowego, pod które chcemy się wypozycjonować. W tym wypadku, rezygnuje się z właściwego słowa kluczowego, na rzecz jego synonimów.
Jakie znaczenie ma anchor w SEO?
Wyszukiwarka Google działa na podstawie wielu algorytmów. Anchor tekstu jest więc traktowany jako wskaźnik, na podstawie którego oceniany jest temat witryny i słowa kluczowe, dla których strona powinna zajmować określone miejsce w rankingu. Jak łatwo się domyślić- im więcej anchorów linkujących do danej witryny, tym większa pewność dla Google, że strona musi znaleźć się w rankingu na dane zapytanie. Dzięki anchorom witryna ma więc większe szanse nie tylko na znalezienie się w odpowiednim rankingu, ale także na zajecie w nim dość wysokiego miejsca. To z kolei przekłada się na widoczność strony i jej klikalność. Pamiętajmy jednak, że istotna jest różnorodność i jakość anchorów, a nie ich ilość.
Warto także dodać, że ściśle dopasowane i częściowo dopasowane anchory świetnie sprawdzają się w przypadku linkowania wewnętrznego – jest to jeden z powodów, dlaczego tak popularne są wszelkiego rodzaje blogi czy bazy wiedzy pojawiające się na stronach różnych firm.