Jeżeli kiedykolwiek współpracowałeś z firmą lub osobą która miała pozycjonować Ci stronę internetową, to na pewno wiesz, że nie jest to takie proste. Mówiąc wprost najprawdopodobniej się zawiodłeś lub poczułeś oszukany.
Jeżeli to doświadczenie sprawiło, że postanowiłeś jeszcze bardziej zaostrzyć warunki współpracy to najprawdopodobniej zostałeś jeszcze bardziej oszukany przez kolejną firmę. Czy to oznacza że nie ma uczciwego SEO? Oczywiście że jest, tylko Ty źle na to patrzysz. Ale spokojnie, zaraz wszystko stanie się dla Ciebie jasne.
Czym właściwie jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron internetowych to po prostu zwiększanie widoczności Twojej strony w internecie – tak w wielkim skrócie. To co teraz jest dla nas istotne, to elementy jakie biorą udział w pozycjonowaniu. A są to:
- Po pierwsze Google. Jest to prywatna firma, a sam algorytm Googla nie dość że jest tajny, to jeszcze kilka lub kilkanaście razy w roku modyfikowany.
- Po drugie konkurencja. W internecie jest pełno Twojej konkurencji, a miejsc w TOP10 tylko dziesięć. Pamiętaj, że Twoja konkurencja też podejmuje działania, aby być dobrze widoczna w sieci.
- Trzecim elementem tej układanki jesteś Ty i Twoja firma.
Żebyś dobrze zrozumiał swoje dotychczasowe zachowanie posłużę się pewną metaforą. Do tej pory szukałeś osoby lub firmy do pozycjonowania strony internetowej, traktując samo pozycjonowanie jako usługę, np. jak malowanie mieszkania czy naprawę samochodu. Jednak pozycjonowanie w Google tak nie działa.
Aby zrozumieć jak działa pozycjonowanie stron internetowych, to wyobraź sobie sytuację, że jesteś właścicielem klubu piłkarskiego i chcesz, aby Twoja drużyna była najlepsza w kraju. Ściągasz trenera i mówisz mu, płace Ci milion złotych rocznie, ale oni mają wygrać. I teraz czy trener może to osiągnąć?
Albo wyobraź sobie, że Twój syn zapowiada się na dobrego pływaka. Zapisujesz go do szkółki pływackiej i mówisz – płacę Wam po 15 000 złotych miesięcznie, ale za 10 lat mój syn ma wygrać olimpiadę.
Jak zapewne sam już zauważyłeś, nikt o zdrowych zmysłach nie podchodzi tak do życia. I jeżeli chcesz mieć dobre efekty w SEO, musisz zmienić swoje podejście. Pozycjonowanie to nie przepis na zupę – zresztą nawet zupa pomimo tego samego przepisu często smakuje inaczej.
Jak zatem znaleźć dobrą firmę do pozycjonowania?
Po pierwsze, musisz znaleźć firmę lub osobę, która ma już wyniki i potrafi je obiektywnie przedstawić. Po drugie, sam musisz poznać podstawy pozycjonowania i nauczyć się weryfikować działania firmy.